Werkplaats als 'commerciële' afdeling

Iedereen met klantcontact heeft een commerciële functie!

Iedereen is, zowel privé als zakelijk, 'klant' bij verschillende bedrijven. We kopen immers allemaal wel eens een keuken, een auto, een printer of de noodzakelijke kantoorbenodigdheden zoals papier, inkt en pennen. Natuurlijk spreken we dan een verkoper, zeker als het om een complexe aankoop gaat. Maar heeft u er al eens over nagedacht dat u veel vaker contact heeft met andere afdelingen dan verkoop? En juist die receptiemedewerker, telefoniste, monteur of chauffeur bepaalt hoe u het bedrijf ervaart. Leveren ze op tijd, is de monteur vakkundig, wordt er duidelijk gecommuniceerd.... U raadt het al, deze mensen zijn in het 'totale commerciële plaatje' minstens net zo belangrijk als de verkopers die het eerste contact met u hebben afgehandeld.

Salesopleidingen.nl traint daarom vele afdelingen waarvan men in eerste instantie niet zou zeggen dat ze 'commercieel' zijn. We trainen telefonistes, chauffeurs, maar ook servicemonteurs en werkplaatsmedewerkers. Bij deze trainingen hebben we het niet alleen over externe klanten, maar ook over 'interne klanten'. Bij grotere bedrijven dient er immers goed te worden samengewerkt om alles (voor de klant!) goed te laten verkopen. Als je je collega's nu eens behandelt zoals je een klant zou behandelen, dan loopt de samenwerking vaak al een stuk beter. Vandaar het begrip 'interne klant'. Eén van de aandachtspunten bij de samenwerking tussen afdelingen en medewerkers onderling is dat we ervan uitgaan dat 'die ander dat toch wel zal weten'. Maar vaak is het zo dat als jij twee minuten meer tijd steekt in de voorbereiding, dat later in het proces wel 20 minuten kan schelen in de afhandeling. Denk bijvoorbeeld aan het op moeten zoeken van een afleveradres door een chauffeur, terwijl de monteur dit bij de aanname van de reparatie-opdracht met een kleine moeite meteen op de bon had kunnen zetten. Kleine moeite, groot verschil.

Bij Pols in Zuidland zien ze deze (positieve!) uitdagingen ook. Daar trainen we al jaren niet alleen de verkoopafdelingen, maar ook de monteurs en magazijnmedewerkers. 'Communicatie', daar draait het allemaal om. Zowel extern als intern. Eind vorig jaar ontvingen de deelnemers uit de Werkplaats een certificaat van deelname na het afronden van een intensief traject met vele praktijkgerichte verbeterplannen. Mooi om te zien hoe men niet alleen de communicatie oppakte, maar ook actief in de verkoop ging! Een servicemonteur kan immers bij een klus op locatie ook gelijk aan een klant vragen of er nog machines vervangen moeten worden binnenkort. Altijd nuttig om deze informatie aan Verkoop door te geven. En soms is er zelfs een concrete behoefte aan onderdelen of andere diensten die de Pols Groep kan leveren. Kleine moeite om dat meteen voor de klant te regelen. Klant tevreden en extra omzet voor het bedrijf: win-win!

Begin dit jaar ontvingen ook de verkopers een certificaat voor de activiteiten die ze het afgelopen jaar hebben ontplooid op hun vakgebied. Mooi om te zien hoe het verkoop-vak bij deze mensen naar een (nog) veel hoger niveau is getild! 'Directeur in je eigen rayon' zou je het kunnen noemen. Zelf nadenken over de locale ontwikkelingen, plannen maken voor de middellange termijn en je verkoop-strategie aanpassen aan iedere klant. Ieder bedrijf heeft immers andere behoeften en daar wil je zo goed mogelijk op inspelen. Als er één ding is dat deze ronde centraal stond dan was het wel 'doelen stellen'. Als je ergens écht voor gaat dan kan je het ook bereiken. Commercieel Manager Marc Reuter zat er dan ook bovenop om zijn mensen te ondersteunen bij het behalen van deze doelen en daarmee de omzet van zijn Tuin&Park-afdeling te optimaliseren. Moeilijke markt, maar mooie resultaten. Daar doen we het voor!

Op de foto's een impressie van de certificaat-uitreikingen, waarbij zowel de goede onderlinge sfeer als de technische perfectie goed in beeld komen. Het beeld kleurt hier en daar oranje van de Kioti-machines die klaar staan voor aflevering. En daar hebben zowel de commerciële als de technische afdelingen een belangrijke rol in gehad!

Deel deze pagina:

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op:

T. 088 003 98 00