Training Accountmanagement

van verkoop naar partnership!

'Accountmanager' is een veel gebruikte titel tegenwoordig. Maar worden de accounts ook echt 'gemaneged'? Vaak merken de klanten daar heel weinig van. Daarom heeft Salesopleidingen.nl de trainingscyclus Accountmanagement ontwikkeld. Deze trainingscyclus bestaat uit 7 trainingsdagen waarin aan de hand van een accountplan de samenwerking met de klant wordt geoptimaliseerd. Uitgangspunt is daarbij dat de deelnemers 'echte klanten' inbrengen tijdens de traningen. Voor die specifieke klant werkt de deelnemer gaande de trainingen een aantal analyses uit. Op basis van die analyses wordt een concreet actieplan uitgerold. Je kan een klant immers pas beter helpen als je hem of haar echt kent.

Tijdens de eerste trainingsdag worden globale doelen geformuleerd: wat willen we eigenlijk bereiken met accountmanagement?? Vaak moet daar eerst de stap worden gemaakt van 'omzet-doelen' naar 'relatie-doelen'. Omzet is immers een gevolg van een goede relatie en niet andersom. Overigens is een goede relatie meer dan 'vaak op de koffie gaan bij de klant'. Natuurlijk is de gunfactor belangrijk, maar in de B-to-B draait het krijgen van een (substantiële) opdracht vaak om meerdere personen: de DMU. Werken aan een goede klantrelatie bgint dan ook met inzicht krijgen in de DMU bij de klant. En misschien nog wel belangrijker: inzicht krijgen in de klanten van de klant. Waar verdient de klant zijn geld? En hoe kunnen uw producten of diensten daarbij helpen? Dat zijn vragen die we tijdens de training Accountmanagement boven tafel gaan krijgen.

Natuurlijk is de klantbenadering per bedrijf verschillend. Dus ook de invulling van accountmanagement is voor ieder bedrijf anders. Daarom is de training Accountmanagement van Salesopleidingen.nl geen 'one-size-fit-all training'. Ook voor de invoering (of de aanscherping) van accountmanagent kijken we eerst hoe de klantbenadering is en wat daaraan kan worden verbeterd. Dan wordt de training verder ingevuld, in goed overleg met de klant.

Eén van de klanten waar we deze trainingscyclus aanbieden is DSMS in VLissingen. Bij de Damen Groep worden klanten over de hele wereld bedient. Vaak gaat het om reders die aanzienlijke bedragen besteden. Belangrijk dus om die klanten echt goed te kennen. We praten dan al lang niet meer over een simpele 'klantrelatie' waarbij de klant een prijs vraagt en de verkoper een zo goed mogelijke offerte maakt. Nee,  hier gaat het om echt 'partnership' waarbij beide partijen kennis en kunde inbrengen om gezamenlijk tot een optimaal resultaat te komen. DSMS heeft de laatste jaren een sterke vderander-slag gemaakt op gebied van 'commercieel handelen'. De training Accountmanagement past daar dan ook naadloos in.

Heeft u ook interesse om uw accountmanagers verder te laten groeien in hun vak? Neem dan contact op met Salesopleidingen.nl via 088-0039800 of stuur een mail naar contact@salesopleidingen.nl

Deel deze pagina:

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Laat een reactie achter

Neem contact met ons op:

T. 088 003 98 00
Leadhunter